torsdag 31. januar 2013

så noterer vi oss at det er 1. feburar 2013

Da har vi gått inn i en ny måned og vi kan notere oss at datoen er 1. februar i det nye året 2013. Vi har med andre ord kommet så langt som 13 år inn i det nye årtusenet. Når jeg prøver å tenke tilbake til forrige årtusen, slik som på sytti, eller åttitallet så var tanken på at en skulle passere et nytt årtusen, ja, et nytt århundre, var en uvirkelig tanke. Det var så langt der framme, engang i framtiden.

-->


Det var litt vanskelig å forestille hvordan det ville være da. Det var nå litt vanskelig å tenke seg at en skulle sitte her, en sitter. Nå var det jo ikke helt utenkelig at jeg skulle fortsatt sitte å skrive, la fingrene fly over et tastatur. Ikke akkurat et slikt tastatur som dette. Husker spesielt i Bergen i 77-78 at jeg satt å skrev nede i redaksjonen til Nye Bergen på en skrivemaskin som hadde en display som en kunne se teksten en skrev. En, hva skal en si, en mer primitiv datamaskin var det vel. Skrivemaskin hadde jeg nå sittet med i mange år allerede. Så det var jo ikke noe fremmed og nytt. Ja, som i dag likte jeg å skrive.

Så det var kan hende ikke så rart at jeg prøvde meg som journalist i Nye Bergen, avisa jeg hadde begynt å tegne for, men etter hvert også begynte å lage stoff og reportasjer til avisa. Akkurat nå sitter jeg å lytter til et opptak fra Radio Thorshammer i Sandefjord, en lokalradio som ikke lengre eksisterer, hvert fall ikke slik den gjorde i 2001-2002. Jeg begynte i radioen høsten 2001, etter at jeg fikk muligheten til å begynne som programleder for et program PROFF eller Prosjekt Felles Framtid hadde på Radio Thorshammer. Et times program de gikk under navnet Funkistimen. Et program som konsentrerte seg om å gi et lyttertilbud til og for funksjonshemmede.

Jeg hadde jo forut for det vart tilknyttet Norges Handikapforbund i mange år siden engang på åttitallet. Nå som jeg hadde flyttet til Sandefjord og hadde fått en liten jobb i PROFF som webdesigner og  i hovedsak hadde jobben med å vedlikeholde hjemmesidene til PROFF og drive med en del kartlegging på Internett. Samtidig som jeg hadde vært medarbeider på Fukisfestivalen vi hadde på Rådhusplassen i Oslo sommeren 2001.

I tillegg til at jeg hadde den ene timen med Funkistimen hver fredag, så ble det en del andre sendinger, spesielt hadde jeg innimellom formiddagsendingen på Radio Thorshammer og også innimellom litt kveldsendinger. Nå skulle det skje at radioen hadde en dele økonomiske problemer og det ble en del innskrenkninger til stor fortvilelse for både lyttere og ikke minst alle som hadde vært med å drive radioen i mange, mange år.

Det endte med at radioen ble kjøpt opp av noen fra Tønsberg som  drev en helt annen form for nærradio, rettet mot ungdom og radioen ble mer en musikkradio og ikke et populært nærradio med mange ulike programtilbud, reportasjer og mye, mye mer.

Det skjedde nå ikke før etter at jeg hadde flyttet fra Sandefjord og dro via Stathelle ned til Stavanger. Etter en tid der så kom jeg over at en radiostasjon som populært het Scansat og sendte over satellitt og kunne høres via kabel-Tv og parabol over hele landet, så å si, og langt utover landets grenser i tillegg over Internett.

Jeg begynte der med formiddags- og kveldsendinger for så etter hvert gå over til å ha faste nattsendinger, fra Søndag til og med fredag i tillegg til at jeg innimellom måtte kjøre andre sendinger på sparken.  Jeg sluttet i Scansat rundt påsken 2004 og flyttet så etter hvert til Stathelle før jeg flyttet høsten 2005 til Knapper i Nord Odal hvor jeg  bodde fram til slutten av juni 2009 og dro nordover, hit til Porsanger og var i Smørfjord første dagene i juli og kort tid etter det fikk ordnet til slik at jeg bodde i en kjellerleilighet for så knapt et år senere flyttet til en annen kjellerleilighet hvor jeg fortsatt bor.

Så det har vært mye flytting kan en godt si fra mai-juni 2001 og fram til at jeg bor her i Olderfjord i Porsanger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar